Dobrý večer,
- Uvolníme ruce
- Oktávy, chromatická stupnice 4hlasně + ofset
- Zkoušejte postupně 4hlasé oktávy a pravou posuňte o jeden 1/2tón vpravo (tedy souzvuk C‑C#). Všechny souzvuky budou tvrdě disonantní (nehezké, nelibozvučné), čímž máte ztíženou zvukovou kontrolu, jestli hrajete správně 😉
- Czerny 50⁄2
- Nácvik legata 😉
- Už je poměrně úspěšně v jednotlivých taktech, ted ještě na sebe navázat tyto jednotlivé takty, aby to celé mělo takový „svázaný dojem“.
- Nácvik legata 😉
- Intervaly
- Názvy latinských číslovek (ženských)
- Základní dělení na 2 skupiny
- Čisté (prázdné, konsonantní…)
- Nejčistší jsou prima a oktáva
- ne tolik čisté, ale stále čísté – kvinta a kvarta
- Velké a malé (disonantní)
- sekunda, tercie & sexta, septima
- Velkost a malost spočívá v rozdílu jednoho půltónu – např. velká tercie je C‑E, malá C‑Eb (nemůžu napsat „dis“, protože C‑D je sekunda, z toho plyne takové pravidlo – tercie je vždy ob písmenko).
- Čisté (prázdné, konsonantní…)
- Operace s intervaly
- Zvětšování – přidání půltónu do šíře
- Zmenšování – ubrání půltónu
- Zvětšovat můžu čisté a velké intervaly.
- Zmenšovat můžu čisté a malé intervaly.
- Inverze intervalu (obrácení, převrácení, …)
- Vezmu daný interval, např. velkou tercii, změním jeho velikost (u čistých zůstávají čisté) a invertuji: tercie => sexta, sekunda => septimu, kvarta=> kvinta (a vše i naopak)
- Akordy
- Soustava současně znějících tercií – alespoň tři různé tóny, tedy alespoň 2 naskládané tercie.
- Základní akordy jsou složené právě ze dvou tercií, navíc různých
- Pokud je spodní tercie malá, poté vrchní je velká a naopak.
- Ovlivňujeme tím tzv. tónorod, což je „dur“ nebo „moll“.
- Takto sestavený akord je široký jednu kvintu => kvintakord.
- Akordy můžu stejně jako intervaly obrátit.
- 1. obrat – tedy spodní tón invertuji o oktávu výše, se jmenuje sextakord – akord je široký sextu.
- 2. obrat – tedy spodní tón (který byl na začátku uprostřed) posunu výše => kvartsextakord – obsahuje kvartu a sextu současně.
- U třítónových základních akordů tyhle názvy jsou poměrně matoucí a je třeba si je zapamatovat. Proč pamatovat – T5, D6, S6/4 – proto je potřeba vědět ty názvy, jinde to ale neužijete.
- Obrat je rozpoznatelný podle svého spodního tónu.
- Kvintakord má spodní tón svůj basový tón, podel kterého se jmenuje – např. C‑E-G – akord C.
- Sextakord má „ten druhý“ a „kvartsextakord“ ten třetí.
- Akord má tedy svůj název podle charakteristického tónu (v kvintakordu basový).
- Na analýzu a trénink akordů použijeme Bach – WTC I, preludium 1.
- Klidně si ji zkuste zahrát, alespoň kousek 😉 😉