Husy
Správně rytmus 🙂 Podívej se do not, jak to tam je 🙂 Počítání hodně pomůže, takže ho zaveďte. Doprovodíme T/D.
Je tam akord G7 – copa to je za akord? 🙂 Jak se tvoří obrat: Spodní posuneme o oktávu výš, takže v případě G‑H-F to bude H‑F-G. Zkusme tedy písničku doprovodit s G7 (všude) 🙂 Tímhle způsobem jsme schopni vytvořit jakokýkoliv “sedm” akord, říkáme mu dominantní septakord – co je akord víme (souzvuk alespoň 3 různých tónů), septakord jen znamená, že je široký v základním tvaru “sept” – jako interval septimy. Intervaly si najdi, dělali jsme je (prima, sekunda, tercie, kvarta, kvinta, sexta, septima a oktáva), běžný akord se tak jmenuje kvintakord, protože je široký jednu kvintu (dává to smysl, je to logické, docela) 🙂
Husy si zahrajme v transpozici do jiné tóniny, např. do G dur. Nesmíme tak zapomenout na předznamenání G duru, tedy že má 1 křížek, tedy Fis. D7 tak bude souzvuk Fis-C‑D.
Dále transpozice do D dur – to má 2 křížky, tedy Fis a Cis, jak bude vypadat tónika a dominanta: T: D‑Fis‑A, D7: Cis-G‑A
Proč vůbec v tuté písničce hrajeme dominanta v septakordu? Odpověď: Protože by (v c dur) v melodii “déčko”, ke kterému by se hrála dominanta H‑D-G, bylo moc silné. Zahrjamee tedy G7 (dominantní septakord), čímž nebude v doprovodu déčko, ale efko, tedy nebude se zdvojovat žádný tón a bude to znít lépe.
Na tom pražským mostě (str 44)
Originál ve zpěvníku je to v (Fis, Cis, Gis křížky) A dur. T/D/S dohromady 🙂 Zkuste si transponovat (přenést) do G dur (1 #), D dur (2 #) a C dur (0 #) 🙂
Stupnice
Stupnice, protože je to řada, tak vždykcy jsou vedle sebe všechna písmenka – C‑D-E-F-G-A-H‑C. A jen se začne různě, např. pokud začneme v E, tak to bude E‑F-G-A-H-C-D‑E, jen musíme přidat ty křížky – tedy E‑Fis-Gis-A-H-Cis-Dis‑E. A pokud hrajeme Cis dur, který má 7 křížků, znamená to, že musíme zvýšit všechny – tedy Cis-Dis-Eis-Fis-Gis-Ais-His-Cis.
Závěrem
Příště tedy opět normálně v 17.00 u nás 🙂 Kdyby cokoliv, zase stačí dát vědět.