Durová stupnice
Důležité je si zapamatovat, že půltóny se nachází mezi 3. a 4. stupněm, dále pak mezi 7. a 8. Podle toho jsme schopni poskládat všechny stupnice, i když si zrovna nepamatujeme předznamenání.
Půltón je vzdálenost taková, že se (zjednodušeně) mezi takovými tóny nenachází žádný jiný tón – např. C a #C, nebo D a #D. Poté E a F a samozřejmě H a C (tam též není žádný „mezitón“). Podle tohoto klíče jsme schopni vygenerovat libovonou durovou stupnici od libovolného tónu.
5. Melodie a doprovod
V dnešním díle se budeme trochu více věnovat melodiím a jejich doprovodům. Téma samozřejmě jen nakousneme, budeme se trochu věnovat harmonii a ukousneme zase kousek z hudební teorie.
Co je to vlastně melodie? Intuitivně samozřejmě asi nějak tušíme, ale řekněme, že jde o nějakou soustavu (řadu) tónů, která má vyjadřovat nějakou myšlenku či téma skladby. Když vám řeknu třeba představte si písničku Ovčáci čtveráci[ref]Já už tu písničku tak nesnáším, ale ona je tak vděčný studijní materiál – a navíc bohatě rozšířený…[/ref], určitě si představíte takové to typické „táá táá táááá“. A to přesně je melodie[ref]I když v uvozovkách je spíš napsaný rytmus, ale jak vidíte, lidská představivost nezná mezí :-)[/ref].
Vezměme si prostě takové ty typické „ovčáky“:
Tak nějak intuitivně cítíme, že tomu něco chybí – a ano, chybí tomu nějaký doprovod. Ale jaký doprovod zvolit? Samozřejmě není možné jen tak náhodně vybrat tóny a přimíchat je k tomu. Možná by to znělo zajímavě, ale s velkou pravděpodobností bychom vytvořili akorát soustavu pazvuků.
Tomu abychom se vyhnuli, potřebujeme proniknout do znalostí harmonie. Co to vlastně je? Obecně se jedná o systém souladu zvuků tak, abychom to považovali za příjemné. Kde se takové „příjmeno“ však vezme?
Historicky vzato, jsme na takovou hudbu prostě zvyklí. Od mala vlastně slýcháváme především hudbu evropského typu (což rozhodně Ovčáci jsou), takže jsme zvyklí na určité hudební postupy a zvukové intervaly – a ty nám jsou pak i příjemné.
Abychom tedy vytvořili takový nějaký vhodný doprovod pro takovou skladbu, musíme především vědět, v jaké tónině se hraje. A co je to tónina? Tóninou označujeme vlastnost skladby, která se nachází hraná v nějaké „stupnici“. Např. máme stupnici C-dur, které obsahuje tóny C, D, E … B (H). Pokud zahrajeme takové jednoduché skladbičky jako Ovčáky, všechyn tóny, které jsme použili patří do stupnice C-dur, proto říkáme, že skladba je v tónině C-dur. Snad jsem to pro vás moc nezamotal 😉
Zaexperimentujme proto[ref]Já samozřejmě vím, jak to dopadne, ale proč si s hudbou nehrát, od toho je to zábava, že…[/ref] a zkusme (protože jsme si řekli, že taková skladba je v C‑dur) přidat jako doprovod tón C. Co vznikne?
Jak to zní si můžete přehrát v souboru 002: Ovčáci s basou. Není to špatně, ale tak nějak cítíme, že to pořád není ono. Hlavně v určitých místech cítíme, že to „trošku dře“ a je z toho cítit takové napětí, že tam prostě něco nesedí. To je tím, že jsme se přiblížili k disharmonii, neboli stavu, kdy skladba obsahuje nějaký divný souzvuk tónů, který se může jevit jako nepříjemný. To, čeho jsme zde docílili není až tak úplně disharmonie, ale jen jsme se k ní trošku přiblížili.
Musíme to tedy nějak opravit. Jenže jak? Na to má právě odpověď harmonie[ref]Echt hudebníci doufám omluví, že věci záměrně zjednodušuji, ale jde mi především o rychlejší pochopení principu, než naučení se všech znalostí naráz.[/ref].
Existují tři základní doprovodné tvary, které se dají v hudbě použít[ref]A samozřejmě hromady ne těch hlavních :-)[/ref]:
- tónika
- dominanta
- subdominanta
Co to je? Tóniku chápeme jako „hlavní“ akord, hlavní tón. V případě C-dur je to tedy tón C. Dominanta je o 5 stupňů výše (nebo o 4 níže), v našem případě tedy G. No a subdominanta je o 1 stupeň níže oproti dominantě, tedy v našem pířpadě F. Udělejme nyní takový „malý trik“ a zkusme na místa, kde se nám tóny příliš nezadají, dát dominantu, tedy tón G. A uvidíme, co se stane:[ref]Ano, vím co se stane, ale to překvapení je prostě super :-)[/ref]
Výslednou „kompilaci“ si můžete přehrát jako 003: Ovčáci s basou a dominantou. To už tak hrozně nezní, n’est pas? 😉
Pořád to sice není symfonie, ale už to není vyloženě nepříjemné, co se zvuku týče.
Níže uvedu malou skladbičku a zkuste do příště vymyslet, jaký doprovod (tónika, dominanta, subdominanta) byste k ní dali. Se subdominantou jsme si ještě nehráli, to však neznamená, že to nemůžete zkusit. Skladbička bude zase v C-dur, ať je to jednodušší, takže si zkuste jen promyslet, kam byste co dali. Hudebně si můžete skladbičku přehrát jako 004: Zkuste doplnit doprovodné tóny.
V příštím díle budeme pokračovat v harmonii a budeme procvičovat doprovody.
4. Procvičení rytmu
Vítejte u tohoto méně „tradičního“ dílu, ve kterém se nebudeme věnovat příliš teorii, ale hlavně a především praxi. Chtěl bych totiž s vámi procvičit základní rytmiku a trošku zkusit různé fígle. Budeme sice vypadat jako děti ve školce, že budeme tleskat do rytmu, ale je to prostě nejjeenodušší cesta, jak se naučit rytmu a jeho cítění.
Začněme s něčím jednoduchým. Zkuste podle svých nejlepších znalostí provést (zatleskat) následující rytmus:
Zkuste si ho vytleskat (či vyťukat prstem, paličkami či kllidně lžící o talíř). Pokud si myslíte, že to máte správně, poslechněte si první přílohu 001: První rytmus.
Ale pokročme. V následujícím obrázku vidíte 2 nástroje naráz – kytaru a basu. Pokud máme notové osnovy spojeny takto čarou vlevo, patří jako by do „stejného řádku“ – čteme tedy všechny notové linky najednou. Tedy pokud máme pod sebou třeba 10 takových linek v partituře pro orchestr, dirigent musí stíhat číst všechny linky naráz.
Pokud si tento rytmický experiment chcete přehrát, spusťte v přehrávači dole stopu 002: Kytara a basa.
Ještě byste se mohli ptát, co znamená ta malá osmička pod či nad klíči. Jedná se o označení transpozice. Pokud napíšu pod klíč osmičku, budu hrát celý řádek (resp. oblast od tohoto klíče) o 8 tónů níže[ref]tedy o oktávu níže, až se budeme věnovat intervalům, budete moudřejší :-)[/ref].
Nyní k vlastnímu rytmu. Posaďte se tak, že si budete moci plácat do kolen (na stehna) oběma rukama. A proveďte následující postup:
- Pravou rukou vytleskejte do stehna pouze rytmus kytary (levou nechte ležet na druhém stejně a pokuste se, aby se vůbec nehýbala)
- Až budete mít v pravé ruce jistotu, položte ji na stehno a nehýbejte s ní.
- Levou rukou vytleskejte do stehna pouze rytmus basy. Pokud možno opět nehýbejte pravou rukou.
- Až budete mít jistotu i v levé ruce, pokuste se „zahrát“ na stehna oba party naráz – tzn. pravou rukou tleskejte kytaru, druhou tleskejte basu. Od bodu č. 3 je to opravdu velký krok, takže jestli se vám povedly předchozí kroky fakt rychle a v pohodě, tady to může trošku drhnout. Takže to nevzdávejte, pěkně pomalu, opravdu pomalu (neuchvátejte to, to nemá smysl) si to vytleskejte a až se to povede, zkuste to trošku zrychlit tak, aby to znělo jako ve zvukovém souboru 002.
Poslední rytmické cvičení, které dnes uvedu, bude založeno na specifickém rytmu kapely Iron Maiden, často ho využívají. Není to nic složitého, ale musíme se naučit ještě jednu věc, než se tak stane – akcentu.
Abychom ho však pochopili, je potřeba definovat počítání. Tak, jak se noty „vejdou“ do taktů, můžeme je i počítat. První čtvrtinu, druhou čtvrtinu a tak dále. Když si tleskáte rytmy, zkuste si při tom počítat „prv-ní dru-há tře-tí čtvr-tá“. Každá slabika je vlastně jedna osminová (vidíte, že to má osm slabik dohromady). Čili jedna čtvrťová je na dvě slabiky atd.
Akcent je ve své podstatě i to, co je akcent v jazyce, tedy přízvuk. Zkuste si přehrát (přetleskat) předchozí cvičení tak, abyste vždy na první dobu dali přízvuk – tleskli trošku ostřeji. Takže jakoby prv-ní dru-há tře-tí čtvr-tá.
Nyní si představte následující rytmický part:
Pokud bychom to zahráli bez akcentu, bude to znít jako 003: Bez akcentu. Iron Maiden při takových osminách dělají akcent následovně: prv-ní dru-há tře-tí čtvr-tá prv-ní dru-há tře-tí čtvr-tá a pořád dokola. Takže jakoby OooOooOoOooOooOo. Schválně porovnejte s 003: S akcentem.
3. Rytmus
V minulých dílech jsme si ukázali, jak vypadá notová osnova a jak vypadají noty. Pro zopakování tedy uvedu, jak vypadají noty, o kterých jsme se minule bavili – a to i s nožičkami:
Jak vidíte, nic složitého na tom není. Pokud si dole v příloze spustíte přílohu 001: Noty na linkách a mezi nimi, uslyšíte, jak by něco takového bylo zahráno (MIDI nástrojem) na flétnu.
Určitě jste si ale všimli – kromě houslového klíče, not a linek – ještě dalších dvou věcí, které nám do not přibyly. Jednak jsou to ony „dvě čtyřky“ na začátku a potom vertikální čáry, které následují vždy po 4 notách. Pokud vás napadne, že číslo 4 zde má nějakou důležitost, tak ano, má!
Začínáme totiž pronikat do rytmických záležitostí[ref]Kdo myslel, že článek bude o onom slovenském raperovi, má prostě smůlu :-D[/ref]. Čísla mezi houslovým klíčem a notami nám jednoduše vyjadřují, jakým způsobem a jak dlouhé budou „rozkouskovatelné“ části, které se nachází mezi vertikálními čarami. Těmto čarám říkáme taktové čáry, v angličtině bar line, čili jeden takt (místo mezi čarami) se jmenuje bar.
Zpět ale k oněm čtyřkám. Nejjednodušší, jak to pochopit je, že si čtyřky představíme jako zlomek. Tedy v tomto případě jako „čtyři lomeno čtyřmi“. Neboli jedna celá. To nám též říká, že do taktu se vejdou čtyři noty, které mají délku jedné čtvrtiny taktu. Těmto notám říkáme čtvrťové. A kreslí se právě tak, jak vidíte na obrázku – vyplaněná nota s nožičkou.
Pokud bychom tuto čtvrťovou notu rozpůlili, vzniknou nám dvě osminové noty – které mají délku (jak název napovídá) jedné osminy taktu. Pokud bychom dvě čtvrťové sloučili, vznikne nota půlová, která má délku dvou čtvrťových, nebo-li půlku celého taktu. Myslím, že by to už mělo dávat smysl, jakým způsobem se takty dělí na menší kousky.
Vedlejším efektem tohoto dělení je, že můžeme ovlivňovat rytmus skladby. Pokud tedy napíšeme třeba následující zápis:
Ukázku si můžete přehrát v příloze 002: Rytmus. Doufám, že jste si všimli not, jak vypadají a správně rozkódovali, která nota je která (myslím tím čtvrťová, osminová, půlová). Na konci máme notu „bez nožičky“, té říkáme nota celá a jak z názvy vyplývá, je to nota, která je do celého čtyřčtvrťového taktu. Nyní tedy krátké resume přehledu not:
- Čtvrťová nota má délku jedné čtvrtiny taktu
Značí se vyplněným bříškem a nožičkou - Osminová nota má délku jedné osminy taktu
Jak vidíme, osminová se značí podobně jako čtvrťová, má však praporek. Pokud se sejde více osminových za sebou, praporky se takto spojí. - Půlová nota má délku dvou čtvrťových, nebo-li jedné poloviny čtyřčtvrťového taktu.
Kreslí se podobně jako čtvrťová, akorát nemá vybarvené bříško. - Celá nota má prostě délku celého taktu a značí se jako bříško bez nožičky
Toto jsou základní rytmické kameny. Samozřejmě existuje celá další řada věcí, ale cílem není vás odradit, ale naučit, takže pěkně postupně – toto je prozatím opravdu dostačující.
V příštím díle si vyzkoušíme některé rytmické záležitosti, budeme tleskat do rytmu a zkusíme si rozpůlit mozek, muhehehe! 🙂 Tak se těšte.
2. Tóny a notový zápis
V dnešním prvním díle se budeme věnovat základním stavebním kamenům hudby – tónům a jejich zápisu. Nejdříve je však nutno definovat, co je to vlastně tón a jak ho poznáme.
Co je to tedy vlastně ten tón? Intuitivně tak nějak tušíme, že je to „element hudby“, asi jako „písmeno“ pro text. A nejsme daleko od pravdy, opravdu se jedná o základní stavební kámen hudby a melodie. Ale co to je ten tón? Nyní trošku fyziky.
Co je zvuk doufám všichni víme – prostorem[ref]např. atmosférou[/ref] postupné vlvnění, které má vlastnosti jako frekvence[ref]Frekvencí rozumíme „kmitočet“.[/ref] a amplitudu[ref]Amplitudou rozumíme rozsah tlaků, vlastně maximální změnu tlaku Δp.[/ref]. Zvuky, které denně slýcháme jsou však složeny téměř bez výhrady z nekonečně mnoha různých dílčích složek. Poslechněme si třeba nastartovaný motor automobilu – slyšíme v něm hluboké tóny, ale současně uslyšíme i různá vysoká „pištění“. Pokud by se nám nějakým způsobem podařilo rozkouskovat takový zvuk na jednotlivé frekvenční elementy, dostaneme histogram[ref]graf znázorňující četnost přes nějakou vlastnost, např. ve třídě je 15 kluků a 13 holek znamená, že vytvoříme dva sloupečky, jeden o délce 15 jednotek a druhý o délce 13 jednotek.[/ref], který v závislosti na frekvenci vlastně řekne „kolik kterého“ zvuku ve zvuku motoru je. Samozřejmě na to existují různé metody, ty však nejsou předmětem tohoto článku[ref]Pro více informací doporučuji vyhledat informace o Fourierově transformaci.[/ref]. Množství frekvencí ve zvucích můžeme velmi jednoduše měřit a vznikají pak různé ekvalizéry, které vídáme třeba u přehrávačů hudby.
Nyní si představme, že z takového zvuku „vytáhneme“ pouze jednu frekvenci. První, čeho si všimneme, že už to nebude „zvuk motoru“, ale bude to „prostě nějak znít“. To je tím, že jsme vytvořili první „tón“. To však neznamená, že tón je zvuk o nějaké frekvenci. Ale už se tam blížíme. Pokud si totiž takový zvuk pustíme, uslyšíme, že je vlastně velmi „divný“ – zní tak nějak ošlikvě a vlastně nemá žádné příjemné vlastnosti. Abychom mohli o tónu říci, že je příjemný, potřebujeme smíchat více nežli pouze jednu dílčí frekvenci. Ale jak tóny smíchat, aby z toho opět nevznikl třeba zvuk motoru, ale pěkný tón, jaký vydávají například housle? To je naprosto základní otázka, kterouse budeme vlastně celý seriál snažit rozšifrovat.
Podíváte-li se do přílohy k souboru 001: Základní tón A, můžete si přehrát základní tón o frekvenci 440 Hz (tzv. komorní A). Kliknutím na název můžete přímo soubor stáhnout, nebude-li vám chtít přehrávátko přehrávat 😉
Vezměme si tento zvuk, zdvojásobme frekvenci a přehrajme si současně s původním zvukem. Uslyšíme, že se nám tón zdá nejen „vyšší“ než ten před tím, ale takový „širší“. Takových násobků můžeme (násobků vyšších i nižších frekvencí) slučovat kolik chceme a podle toho nám budou vznikat různé tóny. Říkáme, že jsme sloučili harminocké frekvence zvuku. A tento sloučený tón je právě ten tón, který nás bude zajímat. Výsledný tón si můžete pustit jako stopu 002. Samozřejmě tam naše práce nekončí, budeme-li tón tvoři pouze harmonickými frekvencemi, nikam moc se nedostaneme, je potřeba i dalších „fíglů“ – ale o těch až později.
Na to, že to takhle funguje, však lidé jako druh přicházeli velmi dlouho. Nejdříve totiž vůbec nebyli schopni vytvořit „generátor tónu“ takového, jako je v příloze 001 třeba. Pokročilejší nástroje vznikaly až během starověku v Mezopotámii a Egyptě, starověkém Řecku. Nejstarší notové zápisy byly nalezeny v oblasti dnešního Iráku, tehdy Sumeru, kdy na hliněné tabulky zapisovali tvůrci různé melodie. Taková hudba by se nám asi dnes nelíbila, používali samozřejmě naprosto jiná pravidla, než se používají dnes v moderní „západní“ hudbě. Hudba tak, jak ji známe dnes (a vlastně z období novověku obecně) se vyvíjela i s četnými slepými uličkami a nebylo to rozhodně tak, že bylo všechno hned jasné.
Dnešní notové zápisy jsou prakticky unifikované a po celém světě čitelné. Základem notového zápisu denška je tzv. notová osnova, v angličtině staff[ref]neplést se stuff! :-D[/ref].
Jak vidíme, má 5 základních čar[ref]Proč základních? Protože pak ještě existují čáry pomocné, o tom ale dále.[/ref]. Jak si logicky domyslíme, mezi čarami jsou mezery, které jsou logicky čtyři. Každé lince a mezeře odpovídá právě jedna nota, jedna výška tónu.
Názvy tónů:
Pokud vezmeme tóny postupně odspoda, tzn. od spodní linky, tak přímo na ní se nachází nota E. V první mezeře se nachází nota F. 2. linka patří tónu G. Druhá mezera tónu A. Prostřední linka patří tónu B, v češtině pojmenovaný nelogicky H. V druhé mezeře zhora je tón C, pak na předposlední lince tón D, poslední mezera patří E a nakonec až nahoře tón F (ano, opět).
Jenže je tu takový malý problém. Stejně jako když budete číst třeba text v latince a pak v azbuce, tak může platit, že na jedné osnově může být v konkrétním „chlívečku“ i jiná nota. A jak to rozlišit?
Stejně jako když chceme číst text v latince, musíme mít „kódovací tabulku“ pro latinku a pro azbuku zase zvlášť, musíme vlastně nadefinovat, jakou kódovací tabulku tónu chceme použít. A samozřejmě se to nejmenuje takhle šíleně, ale poeticky „klíče“, v angličtině clef. Výše popsané noty platí tehdy a jen tehdy, je-li použit tzv. houslový klíč. Klíčů existuje celá řádka, tento nám však pro začátek postačí. Houslový klíč vypadá takto:
Též se mu říká G‑klíč, protože začíná (nebo končí) na notě, která odpovídá notě G. V notové osnově tedy leží tak, jak je na tomto obrázku:
Zde vidíte i tzv. pomocné linky a v dolní osnově vidíte druhý klíč – tzv. F‑klíč, nebo-li basový klíč. A jak vidíte, noty si vzájemně neodpovídají. Jak říkám, nám však bude pro začátek stačit klíč houslový.
Nyní bych se chtěl trošku zastavit u oné nelogičnosti českého názvosloví. Jak si můžete všimnout, tóny jsou hezky za sebou ve smyslu ABCDEFGABCDEFG… atd. Proto mi tam to české H příliš nesedí.
Noty
Noty jsou ty „veselé kuličky“, které vidíme v osnově. Jsou tvořeny vlastní notou (kulička) a nožičkou (tu výše nevidíte), která může směřovat nahoru či dolů. Některé noty nožičky nemají, má to speciální smysl – rytmický (o tom až příště).
Jak takovou notu nakreslit, abychom si při tom však neukroutili ruce? Dnes sice můžeme používat různé „softwéry“, ale občas je prostě potřeba noty napsat ručně. Doporučuji si alespoň jednou vyzkoušet nakreslit osnovu – vypadá to jednoduše, ale aby se linky nepřekrývaly (jsou dost blízko sebe) je někdy zajímavý úkol.
Notu kreslíme tak, že nakreslíme obrys noty – není to však „kolečko“, ale složenina z takových dvou půlobloučků, ve výsledku je to prostě takové „placaté kolečko“. Nakreslíme jednu a druhou „půlnotu“ a podle potřeby vybarvíme. Poté nakreslíme nožičku, zde se názory různí, já doporučuji kreslit odzhora k notě (pravé části) a délku alespoň tak, aby byla jako 4 notové linky. Od noty E tedy bude nožička k hornímu D. Od noty B (ta uprostřed) používáme nožičku směrem dolů – a to sice na levé polovině noty. Délka je stejná – takže zase 4 linky. Zde doporučuji též kreslit odzhora. Pokud si to chcete protrénovat, zkuste napsat všechny noty tak, jak vidíte na obrázku výše a dokreslete i nožičky.
Doufám tedy, že notová osnova a základní tóny jsou jasné, příště se budeme věnovat jednotlivým tónům a tak trochu rytmu.
1. Porozumění hudbě
Protože jsem hudební fanatik a mám hudbu prostě rád, rozhodl jsem se rozšířit své pochopení hudby mezi vás, vážení čtenáři.
Co se během seriálu postupně dozvíme? Já doufám, že dost 🙂 Samozřejmě vás naučím základům[ref]jako třeba notám a tak podobně[/ref], ale chci dát důraz na improvizaci a pochopení hudební teorie. Pochopení toho, že hudba není jen „náhodný sled tónů“, ale že je to komplexní obor, ve kterém se překrývá fyzika, matematika, umění, až psychologe.
Velkým problémem „v hudbě“, myslím tím i té populární, je špatné pochopení a časté zaměňování různých pojmů a tím zanášení „informačního balastu“ do našich hlav[ref]jak to často provádí média, bohužel často ani netuší, že něco dělají špatně…[/ref].
Další věcí, kterou tady musím avizovat a prostě to tak budu dělat je, že budu používat čistě anglické či latinské názvosloví. Sice beru, že čeština je krásná věc, ale hudební názvosloví v češtině je trošku podivné[ref]Např. značení tónů B vs H, poté značení posuvek atd. Pokud budu tyto věci používat, budu výhradně používat značení s posuvkami jako F# a ne Fis, E♭ pro Es atd.[/ref]. Sice dává smysl, ale málokdy najdete noty s českými zápisy, většinou jsou německy[ref]Stejné jako v angličtině.[/ref] anebo italsky, čili „klasicky“. Zavádět tedy trojí značení je dosti šílené, proto si vystačíme s dvojím – italským a anglickým.
Čeho bych chtěl zde dosáhnout není, že byste byli schopni přečíst třeba partituru a věděli, co všechno co znamená (i když samozřejmě proč ne…), ale spíše abyste byli schopni tvořivě myslet, pochopili zákonitosti, které v hudbě platí a byli si schopni třeba zaimprovizovat na nějaké téma. Takovou třešničkou budiž pochopení různých historických souvislostí, které se pokusím taktéž uvádět, bude-li to možné.
Ale abychom začali – v další části si ukážeme to, co budeme potřebovat v hudbě dnes a denně – notový zápis. Jak „ta věc“ funguje, proč se tam co dělá tak, jak se dělá a jak třeba napsat noty, abyste si při tom neukroutili ruce. Přeji příjemné počtení. Další části budu vydávat jak jen to bude možné, takže vydržte a těšte se! 😉