Vítejte u tohoto méně „tradičního“ dílu, ve kterém se nebudeme věnovat příliš teorii, ale hlavně a především praxi. Chtěl bych totiž s vámi procvičit základní rytmiku a trošku zkusit různé fígle. Budeme sice vypadat jako děti ve školce, že budeme tleskat do rytmu, ale je to prostě nejjeenodušší cesta, jak se naučit rytmu a jeho cítění.
Začněme s něčím jednoduchým. Zkuste podle svých nejlepších znalostí provést (zatleskat) následující rytmus:
Zkuste si ho vytleskat (či vyťukat prstem, paličkami či kllidně lžící o talíř). Pokud si myslíte, že to máte správně, poslechněte si první přílohu 001: První rytmus.
Ale pokročme. V následujícím obrázku vidíte 2 nástroje naráz – kytaru a basu. Pokud máme notové osnovy spojeny takto čarou vlevo, patří jako by do „stejného řádku“ – čteme tedy všechny notové linky najednou. Tedy pokud máme pod sebou třeba 10 takových linek v partituře pro orchestr, dirigent musí stíhat číst všechny linky naráz.
Pokud si tento rytmický experiment chcete přehrát, spusťte v přehrávači dole stopu 002: Kytara a basa.
Ještě byste se mohli ptát, co znamená ta malá osmička pod či nad klíči. Jedná se o označení transpozice. Pokud napíšu pod klíč osmičku, budu hrát celý řádek (resp. oblast od tohoto klíče) o 8 tónů níže[ref]tedy o oktávu níže, až se budeme věnovat intervalům, budete moudřejší :-)[/ref].
Nyní k vlastnímu rytmu. Posaďte se tak, že si budete moci plácat do kolen (na stehna) oběma rukama. A proveďte následující postup:
- Pravou rukou vytleskejte do stehna pouze rytmus kytary (levou nechte ležet na druhém stejně a pokuste se, aby se vůbec nehýbala)
- Až budete mít v pravé ruce jistotu, položte ji na stehno a nehýbejte s ní.
- Levou rukou vytleskejte do stehna pouze rytmus basy. Pokud možno opět nehýbejte pravou rukou.
- Až budete mít jistotu i v levé ruce, pokuste se „zahrát“ na stehna oba party naráz – tzn. pravou rukou tleskejte kytaru, druhou tleskejte basu. Od bodu č. 3 je to opravdu velký krok, takže jestli se vám povedly předchozí kroky fakt rychle a v pohodě, tady to může trošku drhnout. Takže to nevzdávejte, pěkně pomalu, opravdu pomalu (neuchvátejte to, to nemá smysl) si to vytleskejte a až se to povede, zkuste to trošku zrychlit tak, aby to znělo jako ve zvukovém souboru 002.
Poslední rytmické cvičení, které dnes uvedu, bude založeno na specifickém rytmu kapely Iron Maiden, často ho využívají. Není to nic složitého, ale musíme se naučit ještě jednu věc, než se tak stane – akcentu.
Abychom ho však pochopili, je potřeba definovat počítání. Tak, jak se noty „vejdou“ do taktů, můžeme je i počítat. První čtvrtinu, druhou čtvrtinu a tak dále. Když si tleskáte rytmy, zkuste si při tom počítat „prv-ní dru-há tře-tí čtvr-tá“. Každá slabika je vlastně jedna osminová (vidíte, že to má osm slabik dohromady). Čili jedna čtvrťová je na dvě slabiky atd.
Akcent je ve své podstatě i to, co je akcent v jazyce, tedy přízvuk. Zkuste si přehrát (přetleskat) předchozí cvičení tak, abyste vždy na první dobu dali přízvuk – tleskli trošku ostřeji. Takže jakoby prv-ní dru-há tře-tí čtvr-tá.
Nyní si představte následující rytmický part:
Pokud bychom to zahráli bez akcentu, bude to znít jako 003: Bez akcentu. Iron Maiden při takových osminách dělají akcent následovně: prv-ní dru-há tře-tí čtvr-tá prv-ní dru-há tře-tí čtvr-tá a pořád dokola. Takže jakoby OooOooOoOooOooOo. Schválně porovnejte s 003: S akcentem.
Nelze komentovat, ale trackbaky a pingbacky budou použity a přidány.