V minulých dílech jsme si ukázali, jak vypadá notová osnova a jak vypadají noty. Pro zopakování tedy uvedu, jak vypadají noty, o kterých jsme se minule bavili – a to i s nožičkami:
Jak vidíte, nic složitého na tom není. Pokud si dole v příloze spustíte přílohu 001: Noty na linkách a mezi nimi, uslyšíte, jak by něco takového bylo zahráno (MIDI nástrojem) na flétnu.
Určitě jste si ale všimli – kromě houslového klíče, not a linek – ještě dalších dvou věcí, které nám do not přibyly. Jednak jsou to ony „dvě čtyřky“ na začátku a potom vertikální čáry, které následují vždy po 4 notách. Pokud vás napadne, že číslo 4 zde má nějakou důležitost, tak ano, má!
Začínáme totiž pronikat do rytmických záležitostí[ref]Kdo myslel, že článek bude o onom slovenském raperovi, má prostě smůlu :-D[/ref]. Čísla mezi houslovým klíčem a notami nám jednoduše vyjadřují, jakým způsobem a jak dlouhé budou „rozkouskovatelné“ části, které se nachází mezi vertikálními čarami. Těmto čarám říkáme taktové čáry, v angličtině bar line, čili jeden takt (místo mezi čarami) se jmenuje bar.
Zpět ale k oněm čtyřkám. Nejjednodušší, jak to pochopit je, že si čtyřky představíme jako zlomek. Tedy v tomto případě jako „čtyři lomeno čtyřmi“. Neboli jedna celá. To nám též říká, že do taktu se vejdou čtyři noty, které mají délku jedné čtvrtiny taktu. Těmto notám říkáme čtvrťové. A kreslí se právě tak, jak vidíte na obrázku – vyplaněná nota s nožičkou.
Pokud bychom tuto čtvrťovou notu rozpůlili, vzniknou nám dvě osminové noty – které mají délku (jak název napovídá) jedné osminy taktu. Pokud bychom dvě čtvrťové sloučili, vznikne nota půlová, která má délku dvou čtvrťových, nebo-li půlku celého taktu. Myslím, že by to už mělo dávat smysl, jakým způsobem se takty dělí na menší kousky.
Vedlejším efektem tohoto dělení je, že můžeme ovlivňovat rytmus skladby. Pokud tedy napíšeme třeba následující zápis:
Ukázku si můžete přehrát v příloze 002: Rytmus. Doufám, že jste si všimli not, jak vypadají a správně rozkódovali, která nota je která (myslím tím čtvrťová, osminová, půlová). Na konci máme notu „bez nožičky“, té říkáme nota celá a jak z názvy vyplývá, je to nota, která je do celého čtyřčtvrťového taktu. Nyní tedy krátké resume přehledu not:
- Čtvrťová nota má délku jedné čtvrtiny taktu
Značí se vyplněným bříškem a nožičkou - Osminová nota má délku jedné osminy taktu
Jak vidíme, osminová se značí podobně jako čtvrťová, má však praporek. Pokud se sejde více osminových za sebou, praporky se takto spojí. - Půlová nota má délku dvou čtvrťových, nebo-li jedné poloviny čtyřčtvrťového taktu.
Kreslí se podobně jako čtvrťová, akorát nemá vybarvené bříško. - Celá nota má prostě délku celého taktu a značí se jako bříško bez nožičky
Toto jsou základní rytmické kameny. Samozřejmě existuje celá další řada věcí, ale cílem není vás odradit, ale naučit, takže pěkně postupně – toto je prozatím opravdu dostačující.
V příštím díle si vyzkoušíme některé rytmické záležitosti, budeme tleskat do rytmu a zkusíme si rozpůlit mozek, muhehehe! 🙂 Tak se těšte.
Komentáře
Nelze komentovat, ale trackbaky a pingbacky budou použity a přidány.