Dobrý den,
s Adélkou jsme se věnovali následujícím věcem:
- Chtěl jsem zopakovat B dur, ale zjistili jsme, že vůbec neumíme odvodit F dur, tedy „zpátky na stromy“ a znovu jsme prošli „odvozovacím procesem“ pro křížkové a béčkové stupnice:
- Pro křížkové stupnice (postupně):
- Najdeme C.
- C dur má „0“ křížků.
- Najdeme v dané tónině (v našem případě C dur) 5. stupeň, tedy v našem případě „G“.
- G dur má „1“ křížek. Přibyde křížek na posledním stupni, tedy v G dur je poslední „F“, z něho tedy uděláme „Fis“.
- Tento postup opakujeme pro další tóniny, tedy začneme v „G“.
- G dur má 1 křížek.
- Najdeme v dané tónině 5. stupeň, tedy „D“.
- D má tedy 2 křížky – Fis, který už mělo G dur, k němu přibyde křížek z posledního stupně, tedy „C“=>Cis.
- Pro „béčkové“ stupnice platí podobný princip jako pro křížkové, akorát jdeme „dolů“:
- Najdeme C, které má 0 béček.
- Popojdeme na 5 stupeň DOLŮ, tedy na F.
- Přibyde béčko „B“, tedy snížené „H“ (na 4. stupni).
- Další tónina je opět o 5 níže – tedy B dur.
- Přibyde na 4. stupni Es.
- Další je Es dur, přibyde na 4. stupni As. Atd.
- Akordy (definice akordu), obraty. Hráli jsme oběma rukama akordy Es dur, nejdříve jsme ale museli zopakovat, jak vůbec vypadá akord v dané tónině, tedy 1., 3. a 5. stupeň, např. v C dur je to tedy C‑E-G, v Es dur je to tedy Es-G‑B.
- U akordů jsme počítali na díly (prvnídíldruhýdíl…) a při každém přízvučném (PRVnídílDRUhýdíl…), tedy vždy na první tón (nejnižší) z daného obratu, jsme hráli melodické ozdoby.
- Pro křížkové stupnice (postupně):
To je celé, pokud jsem to správně pochopil, příští schůzka na adrese mamky opět v pátek 8. 4. 2016 v 18.30. Přeji krásný den 🙂