Dobrý den,
- Uvolnění
- Oktávy, chromatika, uvolněné zápěstí
- Vrhání
- Oktáva dolů levou (pravou nahoru)
- Cílem je, aby se ruka naučila vracet do své výchozí uvolněné pozice poté, co provede nějaký skok.
- Celé se to točí kolem palce, všechny prsty jsou uvolněné.
- Kontrola tónu
- Až budete mít někdy dynamiku, buede to lepší 😉
- Střídete (ze začátku) dvěma prsty (1 a 2) na obou rukou (proti sobě, symetricky) dva tóny, nejlépe bílý a černý, ze začátku zkuste ve stabilním tempu jednotnou dynamiku (neměňte hlasitost). Až to půjde fakt stabilně, udělete důrazy po nějakých skupinách – nejlépe po třech nebo čtyřech (samozřejmě můžete v jedné ruce tak a v druhé jinak).
- Mozart (G moll)
- Pravá – prstoklad 🙂
- Levá – potřeba oddělení 2 rovin – basová a tenorová.
- Basová má pár tónů, tenorová má jen osminovou plochu, kde by neměly vyskakovat žádné tóny navíc.
- Pravá z toho celého vystupuje nahoře a „září“ 😉
- Klidně podívejte na další kousíček, jen ať víte, co se tam děje 😉 😉
- Sibelius
- Mrkneme příště.
- Dvořák (primo)
- Podívejme se na další kousíček, do první dvojité čáry.
- Hlavně prstoklad a to pak i v levé, je to unisono, hraje se to dobře.
- První část
- V melodii přísně osminy s tečkou a šestnáctinu, 3:1 (dohromady 4 ťuky).
- A nebojte se přidat akcenty, až budete mít dynamickou klávesnici.
- Podívejme se na další kousíček, do první dvojité čáry.
- Harmonie
- Akord – souzvuk nejméně tří různých tónů, které jsou vzdáleny (v zákalním tvaru) o tercii.
- Tercie – přeskakujeme písmenko (kvůli konzistenci zápisu).
- Tónorod – dur a moll. Ovlivněné první tercií. Druhá „dopočítá“, aby akord byl široký kvintu (pokud je to 3tónový akord).
- Septakord – výchozí šířka je septima (7).
- Např. pro C je vždy C‑E-G‑H (a můžeme přidávat křížky a béčka)
- Základní dva – dominantní septakord a maj7 septakord
- sedmička – např. C7, je právě dominantní septakord, využívá malé septimy.
- Využívá disonantního intervalu (tritón – zvětšená kvarta), který má chuť se vrátit do konsonantních (opak disonantního, tedy libozvučný vs nelibozvučný) intevralů, v případě např. G7 je zde disonance H‑F, která chce do C‑E.
- maj7 – např. Cmaj7 je akrod, který využívá velké septimy.
- Nemá tah, takže v ní můžete „odpočívat“.
- sedmička – např. C7, je právě dominantní septakord, využívá malé septimy.
- Tréninková stránka: www.randomchord.com – používá anglické názvosloví, takže pozor na „B“ místo „H“.
Můj klavír – Kawan CN25 (cca 35 000), nejnovější je CN27 (cca 35 000) 88 kláves (ne méně)