Dobrý den
Tři citronky
s akordy, obraty, bezva 🙂
Pokročilejší akordy
G7, G6, G9 –
G+9 se dá také zapsat jako Gadd9 – protože v angličtině “add” je “přidat”, nebo-li plus 😉
Sus akordy
C+4 – přidáme 4. stupeň, v céčku je to tedy “f”, je to tedy souzvuk C‑E-F‑G, ale moc se nepoužívá, místo něho se používá “ořezaná” verze, která neobsahuje “e”, tedy C‑F-G, takže – akord to pořád bude “něco 4”, ale současně jsme odebrali třetí. Určitě nebudeme používá šílené počty typu G+4 – 3 atd (to se takhle fakt nepoužívá), ale řekne zkratkou “sus” (z anglického “suspended”, tedy “potlačeno”), že jsme nezahráli střeední tón. Potom akord, který se jmenuje Csus4 je C‑F-G – a logicky Csus2 je C‑D-G.
Susové akordy mají jednu hrozně zvláštní vlasnost, když se dělají jejich obraty. Třeba – pokud se udělá obrat Csus4, dostaneš Fsus2 a takové “šílenosti” 😀
Zmenšené a zvětšené akordy
Zvětšuje a zmenšuje se hlavně kvinta v základním akordu, tedy v “céčku” je to místo C‑E-G třeba C‑E-Gb a máme zmenšený akord C, když ho zahrajeme z C moll, tedy C‑Eb‑G, tak dostaneme C‑Eb-Gb, kterému říkáme “zmenšený moll” a značí se zkratkou “dim” (z anglického “dimminished”, nebo-li zmenšený)
Zní hrozně “divně”, používá se prakticky hlavně jen jako přechod odněkud někam, málokdy (skoro nikdy) se na něm nezůstává.
Ve své podstatě máme jen 3 dim akordy, všechny ostatní jsou vzájemně jen samy sobě obraty.
Kombinace
Akordy se dají totiž různě i kombinovat. Buď se dá udělat několik úprav najednou, třeba Gsus4add9 bude souzvuk G‑C-D‑a (o oktávu výše). Jenže ta pravá zábava začíná až tím, že můžueš kombinovat všechny akordy se všemi. Třeba pokud zahrajeme akord C/G, budeme hrát souzvuk G‑H-D-E-G‑C, tohle by se psalo hrozně šíleně (přes sus a add), takže je je jednodušší napsat C/G – nebo-li slovně “cé nad gé”.
Další zvlášní označení
V některých zpěvnících se “moll” akordy značí malým písmenem, takže “A” je “A dur” a “a” je “a moll”, ale to by bylo nepřehledné, takže se často používá “mi” – tedy “Ami” je “A moll”.
Akord “maj” nebo “maj7” – velmi podobný “sedmičce”, ale o půl tónu výše. Protože “maj” je z anglického “major”, neboli pokud dáme “maj7”, znamená to “velká septima”, pokud je tam jen 7, znamená to “malá septima”.
Křížek za písmenkem před alternací jen znamená, že místo C je to třeba Cis durs, to je celé 😉
Z harmonie tak prakticky víš všechno důležité, co se akordů týče – a to je naprosto skvělé, v lidovkách se to sice moc nepoužívá, většinou u populární hudby nebo třeba soundtracků a podobně, nicméně když tak hezky už umíš vymyslet akordy a obraty k písničkám, byla by škoda si neříci všechno, že 🙂
Další písničky
Klidně si vymyslete z libovolného zpěvníku další písničky, pěkně s akordy a se vším 😉 😉