Dobrý dne,
- Akordy a jejich alternace
- Základní krok – znát základní akordy, když někdo řekne As moll, tak ho umět zahrát 🙂
- „sedmička“
- Jedná se často o tzv. dominantní septakord, což není nic jiného než dominanta se sedmým stupněm, který je snížený o půl tónu, tedy od vrchní oktávy, ubereme 2 půltóny. Např. G7 je G‑H-D‑F
- Často se používají jako „vracecí akordy“, stejně jako dominanta vrací do tóniky, tak sedmičková dominanta vrací též do tóniky, ale ještě více, tedy můžeme udělat přechod G‑G7‑C (viz Vánoce Vánoce na konci)
- „šestka“
- Jedná se o základní akord se 6. stupněm (žádná další magie v tom není)
- nejjednodušší způsob, jak to najít, je z klasického kvintakordu (např. C‑E-G) přidat 2 půltóny od horního tónu, ale nutně musí zaznít i horní tón, jinak se změní akord.
- trošku „mytický“ charakter.
- neobjevuje se tak zhusta jako sedmička
- ¨velká sedmička“, označována buď „maj7“ nebo jen „maj“
- Důležité je si uvěodmit, že „klasická“ sedmička je jako by „min“, tzn. tuto bude o půl tónu větší, tedy nepůjdeme z oktávy o 2 půltóny dolů, ale jen o jeden 🙂
- Lepší přechod na subdominantu, není vracecí, s tónikou zní disonantně.
- Dá se použít jako vracecí akord z ještě šílenějších akordů.
- Velká sedmička (maj7) se používá 2. nejčastějc.
- Suspended akordy (sus2 a sus4)
- Charakteristický tón (střední) je vynechán a nahrazen 4. či 2. stupněm.
- pokud tam chcete éčko (v C dur) zanechat, poté se nejedná o „sus“ (páč nic nevynecháváme), ale o čistě přidávací akord, kdy k základnímu akordu přidáme ještě právě 2. nebo 4. stupeň. A přidávání se značí jako „+“ nebo jako „add“, tedy „Cadd2“ oproti „Csus2“.
- Lomítko
- Ve své podstatě mi říká obrat, tedy tón, který musí být dole, např. C/E je 1. obrat (jakkoliv), dá se použít i ke střídání, např. C=>C/E, přechod do F (přechod do subdominanty)
- Stupnice, křížky, béžka
- nejjednodušší způsob naučení se:
- Naučit se všechny tóny C‑C zpaměti, pozpátku, začít kdekoliv.
- Naučit se křížky a béčka (fis, cis, dis,…) a (bé, es, as, …)
- zkombinovat tuty dvě vlastnosti – tedy umět říci celou řadu písmenek od určitého tónu a umět tam doplnit křížky či béčka. Např. tedy pokud víte, že D dur má 2 křížky, tedy fis cis rovnou víte, poté řada D‑E-F-G-A-H-C‑D se změní na D‑E-Fis-G-A-H-Cis‑D.
- Každej tónord (dur či moll) má 3 základní tvary
- přirozený
- to je ten, který vyjde podle křížků a béček.
- harmonický
- s alternovaným 7. stupněm, u mollový je křížek, u durových je béčko
- melodický
- s alternovaným 6. a 7. stupněm, křížky a béčka stejně jako harmonická.
- Proč se tohle vůbec používá – kvůli přibližování tónin k sobě. V přirozených tvarech mají durové tóniny durovou akordovou tóniku, dominantu i subdominantu. Mollové mají všecko mollové.
- přirozený
- nejjednodušší způsob naučení se:
Příště tedy zase normálně 🙂