Dobrý den,
Dudácká kvinta
Dudácká vkinta je taková “zjednodušená verze” tóniky (akordu v tónice), kdy se hraje ne C‑E-G, ale v C dur pouze C‑G. Další přiblížení je, že se drnkne nejdříve o Fis a až pak se zahraje tato kvinta.
Dudácká kvinta se používá na každý takt jednou, takže to simuluje takové to “houkání” dud 🙂
Uvolňování
Vrhání tónů – princip je jasný, teď to dostat trošku do svižnosti, aby to ty ruce dělaly trošku víc automaticky 🙂 Zkuste dohromady (pravou a levou)
Rozložený akord (C dur)
Budeme hrát akord C dur (C‑E-G) a postupně ho obracet rozloženě, takže řada bude: C‑E-G, E‑G-C, G‑C-E, C‑E-G, E‑G-C atd… pořád nahoru 😉
Pozor na prstoklady – v pravé v 1. obratu prstoklad 1−2−5, jinak 1−3−5, v levé totéž platí pro 2. obrat, jinak 5−3−1 😉
Cílem je to zahrát přes 2 oktávy dohromady (nahoru a dolů). Není důleižtá rychlost, ale přesnost a plynulost – tedy správně prstoklady, aby zazněly všechny tóny tak jak mají.
Písničky
Šel tudy
s dudáckým doprovodem, zkusme zahrát v D dur, který má 2 křížky, Fis a Cis. V levé nepotkáme nic za křížky, ale v pravé v melodii narazíme na fis, tak bacha na něho, ať ho nezapomeneš! 😀
To, že zahrajeme písničku jinde než původně je, to je tzv. transpozice. Občas vám někdo řekne, že to je modulace, což není úplně pravda. Modulace je změna samotné melodi či doprovodu, transpozice je pouze jeho posunutí. Například – pokud bychom zahráli Maličká su ale ne v C dur, ale v A moll, potom je to transpozice i modulace.
Maličká su
Kdyby se podařilo v D dur stejně jako Šel tudy, bylo by tofajn 🙂
Řady tónů
Řada tónů je vždy C‑D-E-F-G-A-H‑C, když budeme hrát něco s křížky, pořád budeme hrát stejnou řadu (každé písmenko jen jednou), ale občas nějaké zvýšíáme křížkem nebo snížíme béčkem.
Pedály v klaívur
Pravý pedál
prodlužuje
levý pedál
una corda nebo útlum 🙂
prostřední pedál
buď tlumení nebo “selektivní sustenuto”
Příště
Příště se uvidíme zase normálně v 18.00.