Dobrý den, s Matějem jsme se věnovali následujícímu:
- Technika hry
- Uvolňování zápěstí
- Kombinace tónů C‑G jak v levé tak pravé ruce
- Uvolňování „obloučkem“, tedy zahraji (např. pravou rukou) výše zmíněné dva tóny a poté zvednu ruku nad klávesnici, ale tak, aby nebyla v křeči, ale doslova „visela“ ke klávesám (zápěstím). Pak znovu zahraji C‑G
- Takovouto technikou hrajte oběma rukama, zkuste klidně zrychlit, jak rychle to hrajete, ale pozor, mezi tóny musí být zápěstí vždy uvolněno, jinak to nemá smysl (uvolněno = viset, v tomto případě)
- Střídejte Stejné C‑G na „jednom místě“ (tedy ruce budou přes sebe) s tím, že uhybejte rukou „s obloučkem“ a takto postupně střídejte levou a pravou ruku
- Zkuste zahrát řadu C dur (CDEFGAHC) postupně těmito dvojhmaty, střídavě pravou a levou, začněte na C‑G levou rukou. Další bude D‑A pravou, pak E‑H levou atd.
- Rotace zápěstí
- Zopakovali jsme roztaci zápěstí, pěkně uvolněně si to hrajte.
- Poté hrajte krajní C‑G dohromady levou a pravou
- Poté hrajte krajní C‑G dohromady levou a pravou, ale „od sebe a k sobě“ (tedy vnitřní a vnější tóny)
- Nakonec zkuste tóny hrát „na přeskáčku“, tedy: První tón bude malíček levé ruky, pak bude palec pravé ruky, pak bude palec levé ruky a nakonec malíček pravé ruky – zahrajete tedy 4 tóny postupně a budou „na střídačku“ 😉
- A dur
- Zahráli jsme si tedy A dur, které má 3 křížky – fis, cis, gis.
- Zopakujte si s Matějem (a přes Vánoce opakujte), jak vypadá C dur (0 křížků), G dur (1 křížek), D dur (2 křížky) a zmíněné A dur (3 křížky).
- Zkuste vymyslet, jak bude vypadat další tónina se 4 křížky, jak se bude jmenovat a které ty křížky budou. Možná už v tom vidíte nějaké pravidlo, pravidlo tam doopravdy existuje, takže ho zkuste použít 😉
- Uvolňování zápěstí
- Czerny (2)
- Zkuste hrát ještě plynuleji, od minula se hodně zlepšilo, tak teď už jen dovést k dokonalosti
- Je potřeba pořádně naučit levou, aby střídala akordy (nebo dvojhmaty) a pak už se pravá sama správně připojí
- Dejte to celé do jednotného tempa, Matěje to svádí hrát tak, že části, které zvládá, popohání kupředu a pak zpomalí tam, kde se musí zamyslet. Důležitá je i „sebekontrola“ a hraní v jednotném tempu.
- Nahlas si při tom počítejte, to velmi pomůže.
- Czerny (3)
- Pomalu spojte až k první repetici
- Hrajte poamlu, správně si počítejte, nachází se tam několik rytmických jevů, se kterými Matěj zatím bojuje, počítání velmi pomůže (musíte ale nahlas opravdu)
- Ať Matěj čte tóny a ne čísla prstů! 🙂 Pozná se to podle toho, že hned ve 3. taktu hraje v pravé ty dvojhmaty špatně. Posune se tam ruka, ale tím, že ji neposune a nečte tóny, ale čísla, pak hraje vlastně jiné tóny, rozumíte-li mi 😉 Takže důsledně tóny a ne čísla. V případě že se nezlepší, vezmu bělítko a zamažu mu to 😀 😀
- Menuet
- Správně první 4 takty pouze pravou rukou
- Je tam rytmus podobný Czerny(3), takže by to neměl být problém.
- Počítejte nahlas, hrajte VELMI POMALU.
- levou zatím nechte být, musíme probrat ještě basový klíč (to vám nechám naučit se přes Vánoce, ať na to máte čas)
- Ovečka
- Zkuste rozečíst, jak půjde.
- Správně počítejte nahlas
- Zvlášť pravou, zkuste se podívat na levou, ale není podmínkou.
- Matěj písničku zná, takže ho to potáhne hrát „správně“, což je výhoda.
Děkuji a budu se „možná“ těšit příští středu 23. 12. 2015 opět ve 14 hodin, pokud byste někde byli (babička říkala, že budete možná na chatě, ale nevěděla to jistě), dejte prosím vědět, ať s tím nepočítám, případně bychom se viděli po Novém roce (a noty v basovém klíči bych vám tedy ukázal alespoň tady a probrali byste to teoreticky, alespoň).
Nelze komentovat, ale trackbaky a pingbacky budou použity a přidány.