Ahoj,
- Rozehrátí, uvolnění, protažení
- Kvinty
- Rytmické skupiny, zkoušeli jsme přecházet mezi dvojicemi, trojicemi a čtveřicemi, přičemž druhá ruka hrála (snažila se hrát) stabilní beat. V tutom může pomoci metronom, který hlídá hraní „stabilní ruky“ a ta druhá prostě mění dělení.
- Skoky za malíčkem
- Pravá ruka
- Při širším skoku někde zhruba uprostřed skoku se prsty v pravé ruce začnou (nejspíše) připravovat na dopad malíčku a zatuhnou. Když jsme to zkoušeli postupně, časem se tuto místo posunulo více „vpravo“ (před dopad malíčku), nicméně pořád to tam je.
- Správně na to jdeš tím, že nejdříve uděláš pomalu menší interval, poté děláš širší a postupně ještě svižnější skoky.
- Levá ruka
- Podobný princip jako v pravé ruce, ale „ztažení“ začne dříve.
- Představ si, že hladíš „velkou kulatou věc,“ zápěstí se hezky uvolní a malíček zahraje, až bude mít svůj čas, jde o to, aby se malíček nepokoušel zahrát „napřed“ (uchvátat to) – prostě musí tam nejdříve doletět celé zápěstí s rukou.
- Levá se ještě trošku podvědomě vyhybá pohybu kvůli zranění v ukazováčku (to brzy přejde), takže dělá pohyb zvláštně (nevím, jak to více popsat, je tam trošku ztažení, jak se „bojí,“ aby nedrnkla zraněním do klávesnice).
- Obecně
- Pořád je důležité si dát pozor na pozici nohou na zemi (paty i špičky na zemi) a před sebou (nohy mají tendenci se stahovat „pod sebe“).
- Pravá ruka
- Překládání dlaně přes palec
- Cvičení z videa a z minule.
- Důležité je začít velmi pomalu, podobně jako v cvičení výše je třeba, aby ruka nejdříve dojela na své místo, až tam je, prostředníček je schopen pouze pohybem úhozu dolů zahrát daný tón. Není to opravdu o tom, že se prostředníčky snaží dohnat někde čas a skáčí bokem, to fakt ne. Opravdu pouze dlaň přes palec a v momentě, co tam ruka je, zahraje se.
- Cílem je používat celý palec a ne jen koncové části.
- Trénink hezkých tónů
- Hrajeme z výšky, ostatní prsty leží volně na klávesnici.
- Vždycky se vrať k palci, pak nějaký prst a zase palec.
- Princip spočívá v tom, že daný prst zvedneme do výšky (co nejvíce to jde, aniž by ostatní prsty se zvedly z klávesnice) a zahrajeme úhozem (tzn. z výšky klasicky bum dolů). Daný prst necháme znít (třeba palec) a zvedáme do výšky jiný prst. Tzn. stav je takový, že třeba palec hraje, ostatní prsty leží a prostředníček se zvedá. Poté prostředníček zahraje úhozem a v ten stejný moment se uvolní palec. Takže hraje prostředníček, ostatní prsty (včetně palce) leží na klávesnici. Pak se stejnou metodou vrátíme zpět k palci a pak k jinému prstu.
- V levé ruce to zkus též, zkus se zpočátku vyhnout ukazováčku, dokud nebude bezbolestný.
- Cílem je, aby prsty uměly být vypnuté (ve smyslu offline, ne napnuté), i když ostatní prsty hrají. Je zbytečné, aby se mozek soustředil na zvedání prstů, které zrovna nepotřebuje. Optimalizace! 🙂