Dobrý den,
- Technické
- Volnost
- Ruce volně, jako když spadnou na stůl, všechny svaly prakticky uvolněné, ruka hraje „gravitací“, samozřejmě musí být kontrolovaná, to co se zrovna nevyužívá, „spí“.
- střídejme cvičně např. T/D/T jako dlouhé tóny (akordy) a během znění tónu zkusme vědomě uvolnit všechny prsty, ruku a jakoukoliv tenzi v těle.
- dost pomáhá žvýkání (uvolní se jedna část, resp. svaly v obličeji a od toho se lépe uvolní zbytek)
- volně hodit rukou na kolena, nebrzdit před dopadem
- Tóny do hloubky
- aby akordy a melodie nezněly povrchně a nepřesně, je třeba, i když se hraje potichu, hrát tóny „zcela“. Hraní potichu spočívá v tom, že klávesu uhodíme „méně“, ale pořád zcela. Ne v tom, že tón ošidíme (do půlky atd.). To pomůže k souzvuku (čistému) v akordu, vyhnete se tím neznějícím tónům apod.
- cvičení
- jeden prst (zpočátku ukazováček) zapíchneme do jednoho tónu a ostatní tóny (jeden po druhým) ladíme tak, abychom měli hezké tóny, ostatní prsty „spaly“.
- Volnost
- Hlava ramena
- zkusme akordy v levé volnou rukou, viz bod výše
- předávání melodie do levé – fakt jen ve výjimečných případech, kdy je jasné, že ten tón vždy bude předáván. Pokud budete hrát třeba polkový doprovd, najednou tam tón bude chybět.
- Šel tudy
- Tóny více do hloubky (viz výše)
- Rytmus, před osminami (začátek 3. taktu) máte „mezeru“, pokud se tuto bude dít, opět dekomponovat na levou a pravzou zvlášť a poté znovu spojit.
- Pásli ovce
- prstoklad – jako stupnice c dur
- (dudácká kvinta jako doprovod)
- Slyšte slyšte
- oblouček – legato, vázat
- rytmus ve 2. části, půlové jsou půlové
- 2. řádek, prstoklad, 5. prstem na „a1“ a pak 4. na „g1“, pak je dlouhá pomlka, mezi tím si krásně vyměníte na „g1“ opět 5. prst.
- Pod naším okýnkem
- prstoklad, začít „2. prstem“, od vepsaného prstokladu odečtěte 1 a máte správný prstoklad (obecně – vždy je lepší využít více prstů na úkor skákání, páč skákání je nepřesné a „nelegato“)
- G7
- G dur s přidaným 7. stupněm (malá septima, tedy tón „f“), akord v 1. obratu bude bez „d“ znít tedy h‑f-g
- Proč bych nedal G7 – kvůli zdvojoání v melodii s doprovodem, je pak zdvojen tón „f“ a ten je v akordu „g“ poměrně dost parazitní, čili proč ho ještě zvýrazňovat, když to není potřeba (v tutom případě).
Příště s Vámi počítám 20. 12. 2016 (úterý) od 14.30 (nebo pár minut dříve) místo čtvrtka.