Hodina 12. 10. 2015
Zaměřili jsme se opět na Moonlight, tentokrát už se tóny dařilo uhlídat. 🙂 Zadařilo se metodou „hodně pomalu“, takže zkoušejte to nejdříve fakt hodně pomalu, při tom počítejte nahlas. Jak to dostanete do ruky, bude to snadné už pak.
Z teorie jsme dnes nic nedělali, opakujte si principy stupnic (dur, moll), ke jsou půltóny, udržujte v hlavě, kolik má která tónina čeho (křížků, běček) a jak jsou tóniny příbuzné (např. A moll a C dur, H moll a D dur atd.)
Když se vám podaří najít první stranu té Klainemusik, budu rád, když to zkusíte, je to fakt lehké, nemělo by tam snad být nic zákeřného (rytmicky ani jinak) 😉 A jestli ji máte rád, tak o to raději si ji zahrajete 😉
Co se Elišky týče – zkoušejte, nezapomeňte ji. Určitě se na ní pak podíváme, tak ať se ji nemusíte učit odznovu, to je celé.
Díky a příští pondělí 17.45 opět, budu se těšit.
Úvodní hodina
S Michalem jsme projeli předchozí věci, co dělali s paní učitelkou v ZUŠ, sice to nemá v hlavě úplně „hned“, ale po chvilce si vzpomene, nad věcmi přemýšlí, snaží se systematicky odvozovat.
Ohledně „domácích úkolů“:
- Posed u klavíru: Probrali jsme, jak správně sedět u klavíru.
- Důležité je posadit se jen na půl stoličky, ne se „rozplácnout“ na celou 🙂
- Ruka a zápěstí v rovině, žádné ohnutí žádným směrem
- Prsty drží „jablíčko“
- Pokud výše uvedené platí, potom se zaměřte na lokty, neměly by moc „odstávat“ od těla, pokud ano, zkuste je dát více k tělu, pokud nezvedne ramena, je to OK, pokud ano, zvedněte trošku stoličku a postup zopakujte. Na správný posed si Michal časem zvykne automaticky, jen je ho potřeba vycvičit, zprvu.
- Nomaha stojíme při posedu pevně na zemi, pokud možno ne na špičkách, nohy vedle pedálů celými ploškami k zemi.
- Během hraní Michal občas zapomíná dýchat, je třeba mu to občas připomenout 😀 Pomůže i žvýkačka, která trošku pomůže s uvolněním celého těla (uvonlí se svaly kolem čelistí a od nich postupně všechny ostatní)
- Dvojice tónů: Trénujte si dvojice tónů; CDCDCDCD, pak DEDEDE atd. Vždy ty „vedle sebe“ pro všechny kombinace prstů na každé ruce. Můžete klidně i dohromady. Dbejte na prsty, aby se moc nezvedaly od kláves, váš klavír má dost těžký stisk, takže to Michala nutí prsty zvedat od kláves při úhozu.
- Pojmenovali jsme tóny: c1 – c5 pro oktávy nahoru, „c“ (tedy c malé), potom „C“, tedy C velké. Pod nimi je ještě C kontra, ale to jsme si neříkali, tak ať mu to zatím neplete hlavu.
- Počítání nahlas: Zavedli jsme počítání nahlas – první, druhá, třetí, čtvrtá.
- Písničky – kočka a pes, pokud možno obě zvlášť pravou rukou, poté hrát melodii oběma rukama dohromady. Ale jen pokud půjde zvlášť, zbytečné na to tlačit. Během hraní, ať Michal počítá nahlas.
- Rytmus: Michal si dobře pamatuje celou, půlovou a čtvrťovou, u toho zatím zůstaňme, totéž platí pro pomlky. Zkoušejte s počítáním nahlas hrát nějaké noty – např. čtvrťové (4) a pak třeba 2 půlové. Ať se ale nezmění rytmus počítání, tóny půlových tak budou 2× delší. Až tohle půjde, zkoušeli jsme takové cvičení – opakujte dle libosti: Jednou rukou hrajeme třeba čtvrťové, druhou hrajeme půlové, pak je prohodíme po napočítání do čtyř. Pokud Michal při tom udrží rytmus, aniž by tedy zrychlil či zpomalil, je vyhráno. 🙂
To by bylo vše, budu se opět těšit příští pondělí. 🙂
Noty k vytištění
Prosím vytiskněte pro Adélku tyto noty, samozřejmě ne celé, pouze první 3 strany zatím stačí, myslím první 3 strany s notami 😉
[pdf-embedder url=„http://klavir.klusik.cz/wp-content/uploads/2014/08/czerny-50-practice-pieces-for-beginners-op-481.pdf“]
Hodina 9. 10. 2015
Domluva 18.30 zatím platí. Ohledně tématiky:
- Cvičili jsme rytmus – celá, půlová, čtvrťová, osminová
- Ať si Adélka zkouší hrát každou rukou jiné rytmy – např. v levé půlové, v pravé čtvrťové. K tomu je potřeba počítat si nahlas (první druhá třetí čtvrtá).
- Noty zvládá z hlavy, výborně, tedy je třeba se jen pořádně doučit a zapamatovat si, která je celá, která půlová, kolik se kterých do kterých vejde apod. (Celá je na 4 doby, půlová na 2, tedy vejde se do celé 2×, čtvrťová je na 1 dobu, tedy vejde se 2× do půlové a tedy 4× do čtvrťové atd.)
- K technice hry – perfekt, občas trochu povolí zápěstí „pod klávesnici“, ale fakt minimálně a dokáže si hlídat sama, takže ať s tím pokračuje. Při podkládání prstů při hraní stupnice od C pozor na vytáčení ramene a zápěstí, měl by to být plynulý pohyb bez zbytečných „parazitních pohybů“
- Identifikovali jsme tón „C“ a od něho další, je třeba se naučit, který je který, aby pořád nepočítala „od C“.
- Identifikovali jsme černé klávesy, pojmenování od bílých a přidáním „-is“ pokud jdeme nahoru, např. od F je černá výše „Fis“ apod. Pokud jdeme dolů, pojmenováváme „-es“, tedy pokud půjdu na „fis“ od „g“, dostanu „ges“ a je to stejný tón jako „fis“ (alespoň na klavíru).
Příští hodina v pátek 17. 10. na adrese taťky, ještě si to potvrdíme, ale měla by platit.
Hodina 8. 10. 2015
S Eliškou jsme projeli to, co jí zadala paní učitelka, konkrétně je potřeba zaměřit se:
- Ve skladbě v Cdur (nepamatuji si název), kde jsou rozložené akordy, je potřeba v přechodu do posledního taktu na první řádce nezpomalovat a udržet tempo, ať si Eliška nahlas počítá, pomůže to. Nahlas. Až to půjde zvlášť, ať pokračuje dále ve spojování dohromady.
- V nové nově přečtené skladbě z 2. knížky (D moll) bylo cílem rozečíst, což jsme provedli, bylo by potřeba, aby si to samozřejmě ještě zkoušela. Dbejte na správné hraní posuvek (béčka), občas zapomíná, kde má být (resp. že tam „vůbec“ má být).
- Ve skladbě 35 s akordy a skákajícími tóny – trénovat, trénovat. Je potřeba si zapamatovat konkrétní místa, která drhnou, tedy především ta, kde se v jednom taktu v jedné či druhé ruce objeví dva akordy s obratem. Není problém, že by Eliška nevěděla, co zahrát, spíše zapomene, že to tam je a to jí rozhodí.
- Procvičujte stupnice (libovolné) a i různé postupy unisono, tedy stejnohlasně, teď hraje stupnice pouze od sebe a je potřeba naučit se hrát obouručně dohromady tak, aby se jevy vyskytující se ve stupnicích nepotkávaly na stejném tónu, ale jinde (tedy oddělit ruce a znezávislit je od sebe).
- Zkoušejte s Eliškou různé pokusy – třeba pokud má oblíbenou písničku či skladbu, ať si ji zkusí vybavit (může to být cokoliv) a zkusí melodii zahrát. Není potřeba not či návodů, stačí uši, klavír a ruce 🙂 Cílem je trošku rozmělnit takový ten systém „nehraju, pokud nemám noty“, a naučit se alespoň základům improvizace a hraní podle ucha. Eliška totiž velmi hezky a dobře hraje, má skvělou techniku hry, posed, ruce – paráda, ale během hraní sezaměřuje pouze na tóny na papíru a vůbec neposlouchá, co hraje. Takže tam pak třeba hraje něco „vedle“ a třeba to slyší, ale v ten moment je pro ní hlavní prioritou koukat do not a pokračovat. Prostě je třeba se uvolnit a brát hudbu jako hudbu a ne jako řemeslo, alespoň v tomto momentu 🙂
Děkuji a příští týden se opět budu těšit.
Hodina 8. 10. 2015
Skvěle jste se popraly s písničkou, teď ji jen dejte trošku dokupy – ať prostě začne, probíhá a skončí, ať tam nejsou záseky (prostě zplynulit). Jinak jsme se věnovali teoreticky a snad i trochu prakticky:
- Pomlky – stejně jako tóny jsou i pomlky celé, půlové, čtvrťové atd. Počítají se naprosto stejně, akorát jsou prostě v ten moment „zticha“ tóny.
- Bylo by dobré umět všechny tóny, které se nacházejí na a mezi linkami notové osnovy v houslovém klíči, plus spodní C (s jednou pomocnou linkou). Například aby Káťa věděla, že „na třetí lince odspoda se nachází H“, A se nachází v 2. mezeře odspoda a tak podobně. Protože jinak bude pokaždé počítat od „C“ a to je jednak zpomalující, druhak se tak nenaučí noty samotné.
- V notovém sešitě máte takový příklad na rytmus, ten vytleskávejte, případně hrajte, správně počítejte a dělejte to hlavně POMALU. Není důležité rychle a blbě, ale pomalu a přesně, u rytmu obzvlášť.
- Dejte pozor, aby Káťa na pomlky opravdu „pomlčela“ a nepředržovala ty čtvrťové, které tam jsou. Opakujte si dozblbnutí dokola pořád celá 4 doby, půlová 2, čtvrťová 1, nakreslete si „pravítko“ (Káťa ví, má to v sešitě), rozdělujte, zkoušejte se ptát „kolik se vejde půlových do celé“ (2), kolik se vejde čtvrťových do půlové (2) a tedy kolik se vejde čtvrŤových do celé? (4) a tak podobně. Ať Káťa ví, jak se která píše (to docela ví, ale opakování nikoho nezabije) 😉
- S písničkou si dejte pozor, koukejte jí na ruce, dělá různé „magie“ s prsty, všelijaké podivné překroky a skoky, ať je to prostě co nejklidnější, uvolněné, režim „jablíčko“. Až pak bude mít správnou velikost kláves, pořádně mrkneme na další detaily, ale tohle se dá vychytat už teď.
Takže super jinak, budu se těšit na příště opět kolem 17.00 a přeji krásný den.
Úvodní hodina
Dobrý den, jsme dohodnuti na pondělí 14.00 na vaší adrese, kdyby byly nějaké změny, stačí napsat emailem, pokud bych byl nějak indisponován sám, ozvu se telefonicky. Budu se těšit.
Domluvili jsme se na:
- pokračování po 1. roce ZUŠ
- poprosil bych o notový sešit (A5 klasický), abychom tam mohli psát věci
- Zjistíme, co Michael umí, jak je na tom (co případně zapomněl) a uvidíme, jakým směrem budeme pokračovat. Začneme klasickou školní klavírní průpravou a postupně budeme přidávat, co uznám za vhodné, to však až poté, co Michaela uvidím (uslyším).
Budu se těšit 🙂
Hodina 7. 10. 2015
Tóniky a dominanty vypadají pochopeny, takže teď je začít procvičovat:
- Czernyho (2) Adélka ať začne procvičovat v levé ruce právě s naznačenými T a D akordy, zkoušeli jsme to, docela to šlo
- Czerny (3) je potřeba obnovit, zvlášť hrát pravou i levou v druhé části, první část ustabilizovat a mít stabilní.
- Písničky – Zafúkané a motiv z Griega, je třeba se naučit.
- Vlastní písnička – doplnili jsme 2. část a možná i závěr, naznačili jsme akordy, pomalu dohromady obě části, ať už to zní jako skladba.
Takže bezva, budu se těšit na další týden v 16.30.
Domluva nového času
Jak s mamkou tak taťkou jsme se domluvili na termínu 18.30 v pátek, pokud by to dělalo problém (po aerobiku), klidně to ještě posuneme, empiricky vyzkoušíme, jak to bude fungovat teď v pátek.
Akordy a obraty
Vrhli jsme se s Adélkou na akordy a obraty, důležité je vědět, že zákaldní tvar (kvintakord) je 1., 3. a 5. stupeň z dané tóniny, takže v C dur konkrétně C‑E-G. 1. obrat je stav, kdy spodní tón „přehodíme“ o oktávu výše nad ostatní tóny, tedy vznikne „E‑G-C“. 2. obrat vznikne tak, že přehodíme spodní tón (tedy E) o oktávu výše a vznikne tak „G‑C-E“.
Tyto obraty se dají použít při doprovodu melodií, které jsme si ukazovli & jsou napsané v notýsku zezadu.
Dále jsme si oživili termíny tónika, dominanta a subdominanta.
- Tónika je výchozí akord (v libovolném obratu), tedy pokud hrajeme v C‑dur, je to akord C‑dur.
- Dominanta je doplňkový akord, který používáme tam, kde se doprovodně hodí jiný akord, dominanta obecně podporuje „návrat k tónice“, případně doplňuje harmonicky melodii. K C‑dur je dominantou akord, který je o 4 tóny níže, případně o 5 výše, tedy G‑dur. Další mnemotechnickou pomůckou budiž, že dominanta má o 1 křížek více, tedy u C dur (0 křížků) je to G‑dur (1 křížek), u D dur (2 křížky) je to A dur (3 křížky) apod. U „B“ stupnic totéž platí pro béčka, akorát sestupně, tedy u F‑dur (1 béčko) je to C dur (0 béček), u B‑dur (2béčka) je to F‑dur (1 béčko) a podobně.
- Subdominanta je 5 stupňů dolů, případně 4 nahoru a má podobnou funkci jako dominanta, akorát je harmonicky od tóniky dále. Jedná se o citovou záležitost, zaexperimentujte. Pro C dur je subdominanta F dur, pro G dur je subdominanta C dur a podobně, tedy o „křížek méně“, případně o „béčko více“ 😉
Další schůzka opět středa 16.30.