Hodina 8. 4. 2017
Dobrý den,
- Uvolňování
- zápěstí
- Czerny 160⁄8 chromatická
- Jak na chromatiku:
- prstoklad střídání palce a třetího, na „přechody“ použít 2. nebo 4. prst
- Najděte si v chromatických bězích hranice a meziprostor vyplníte chromatikou.
- prstoklady – chromatiku neřešte prstokladově podle napsaných, ale podlle chromatiky
- Jak na chromatiku:
- Sibelius
- Výraz, romantismus (finský kostel) 😀
- Bach I
- Kousek 😉
Příští sobotu tu nejsem, takže až pak! 🙂
Hodina 7. 5. 2017
Dobrý den,
- Uvolňování
- Hrajme pouze zápěstím, co nejméně pohybu rukou, jde o to, aby zápěstí bylo co „nejvypnutější“ a hrálo defakto jen to, co hrát má, ostatní věci spí.
- Čtení not
- Vozár – Houdek (zuš. 1. knížka)
- Czerny 50⁄2
- první řádek zvlášť pravou a levou, pokud se podaří spojit, potom super. Pokuste se o legato, nebo-li vázání.
- Doporučuji knihu „Učebnice Harmonie, Kofroň J.“ (hnědá dvojkniha)
Příští týden ne, až za 14. dní od 19.00 pravidelně v pátky. Příště nemůžu, tedy předplatíte do 15. 5. 2017.
Hodina 7. 4. 2016
Dobrý dne,
- Voděnka
- polkově
- prstoklad – začít 2. prstem, 2−1−2−5, aby to bylo legato
- Slépky
- pokud možno ne tak „skokově“, prostě vázaně a plynule 😉
- Pilky
- tóniku v základním tvaru a ne v obratu, aby prostě zněla „doma“ 🙂
- Archa
- Víc vytáhněte melodii 🙂 Jinak oukej 🙂
- Boleslav
- Akordy:
- E dur – E-#G‑H
- H dur – #D-#F‑H
- A dur – E‑A-#C
- Akordy:
- Tisíc
- no…
- Čuníci
- pozor na mollové akordy 🙂
- Kdyby byl Bavorov
- „tamto místo“
- Žádnej neví, co jsou…
- začřal bych 4. prstem (melodie)
- úplně ízy, T/D/S, žádné „E7“ a tak 😉
- R. r. m. Honzíčku
- rytmus 😉
- Čtyři koně
- začít 😉
- Proč bychom se…
- Akordy… a tak 🙂
- O řebíčku zahradnický
- Tónika v základním tvaru a ostatní kolem točit 🙂
- Týnom, tánom
- zase – tónika v základním tvaru 🙂
Příště zase v pátek 17.00.
Hodina 7. 4. 2017
Ahoj,
- Předplaceno
- od minula, tedy protože tu jednou nebudu, berme to jako odedneška, tedy do 7. 5. 2017.
- Czerny 160⁄9
- čtení prvních 4 tatků
- pravá + levá 🙂
- v levé je první tón držený
- v pravé pozor na béčka (v obou rukách, vlastně)
- legato – velké svazování tónů, to stejné pak i v Cz. 160⁄8 🙂
- stabilně prstoklad – hlavně, ať nechodí palec na černé klávesy (béčko), snaž se vyhnout hraní sousedních tónů (např. e‑f-e-f-g-f‑e prsty 3−4−3−4−5−4, protože kombinace 4 – 5 je velmi nešikovná a pokud chceme, aby to hezky znělo, poté je lepší fakt 1−2−3−2−3−2−1)
- Czerny 160⁄8
- legato stejně jako v C160/9, akorát v obou rukách 🙂
- poslední 2 takty v pravé legato
- zrychlení tempa – aby tóny neumřely, dokud se drží, jak jsou dlouhé 🙂
- Beethoven (svazek II, str. 245)
- V melodii (takt 5 a 6 a samozřejmě i dál, ale začněme tady) je třeba melodii držet a zvýraznit.
- ve středním hlase (alt) je třeba prstoklad 1−2−3
- Jemně levou a střední hlas, aby se melodie dokázala vyjádřit bez toho, aby musela být nějak moc nahlas 🙂
- V melodii (takt 5 a 6 a samozřejmě i dál, ale začněme tady) je třeba melodii držet a zvýraznit.
- Grieg
- Opak
Příští týden tady nejsem, takže za 14 dní se uvidíme v běžný čas 🙂
Hodina 7. 4. 2017
Ahoj,
- Uvolňování
- oktávy
- Maličká su
- T/D a zkusme doprovodit akordy
- velmi pomalu, není třeba na to chvátat (zatím to stejně plynule ani nepůjde 🙂 )
- obraty 🙂
- V zahradě (str. 26)
- stejný princip jako v Maličká su
- v pravé je akorát jiná melodie, počítáme do tří (3÷4 takt)
- Akordy
- souzvuk 3 a více různých tónů
- obrat – převrat (inverze etc.)
- Vezmu-li akord C‑E-G (tedy akord C), můžu popřeházet písmenka na E‑G-C nebo G‑C-E, vždycky krajní můžu šoupnout na druhý kraj 🙂 Čte se odspodu, tedy
- Tutoho využijeme při hraní dominanty (červený pruh) v písničce, kdy namísto skoku z C‑E-G do G‑H-D, budeme dominantu hrát v obratu H‑D-G – tedy z C‑E-G do H‑D-G zůstává palec na stejném místě, dva spodní prsty se posunou o pozici dolů, tedy z C do H a z E do D
- Křížky
- Křížek zvyšuje o půl tónu daný tón, tedy posune daný tón na nejbližší klávesu vpravo – pokud je to tedy C, půjde to na „cis“.
- Některé písničky jsou napsané tak, že budeme potřebovat pořád stejné křížky – proto by bylo nepřehledné je pořád psát do not a jednodušší je napsat před začátek skladby za houslový klíč tzv. předznamenání, které nám říká dopředu všechny změny – tedy pokud tam bude křížek na „fis“, potom všechna „f“ zvýšíme na „fis“ (ať jsou kdekoliv vysoko).
- Křížky tvoří řadu (k tomu se časem dostaneme, jak to udělat) #f #c #g #d #a #e #h 🙂 Když se tutu řadu naučíš zhalvy, už budeš jen „ukrajovat“ různé kousky, jak půjdou za sebou, anpř. pokud bude potřeba 3 křížky, jen ukrojíš počáteční #f #c #g 🙂
- Největším cílem teď je trénovat ty akordy (okopíroval jsem další 2 písničky), zkoušej to hrát 🙂 Akordy jsou nazančeny velkými písmeny nad notami 🙂
Příště za 14 dní tedy opět ve 14.00.
Hodina 5. 4. 2017
Do brý den,
- Uvolňování
- Různé tóny, řady tónů
- oktávy nebo jiné intervaly (uvolněné zápěstím)
- uvolnění tam za chvíli bude, to je super 🙂
- Harmonické funkce v populární hudbě
- Často se krom 1., 4. a 5., používá ještě 6. stupeň, často v „dokola opakujících se řadách“, např.
- C‑A-F‑G (cokoliv)
- A‑F-D‑E (Adele)
- D‑A-G‑D (Moby)
- Často se krom 1., 4. a 5., používá ještě 6. stupeň, často v „dokola opakujících se řadách“, např.
- Czerny 50⁄2
- přesně tóny v pravé (pouze první řádek)
- levá buď C nebo G podle barev 🙂
- Sad News
- opak 🙂
Zítra se sejděme tedy v 20.00 (výjimečně, doufám).
Hodina 5. 4. 2017
Dobrý den,
- Obecně
- POMALU všechno 😉 Nechvátejte na to, prostě volně. Čím volněji, tím volnější máte ruce => lépe to hraje => lepší výsledek 🙂
- Rozehrávání
- Různé kombinace v C‑G tónech:
- Pomalu si hrajte 🙂 🙂
- Pedál v písničkách – měňte vždycky, když se mění harmonie. První přiblížení. Samozřejmě si s ní můžeme později zhusta hrát, ale ze začátku nám tohle stačí 🙂
- Různé kombinace v C‑G tónech:
- Maličká su
- ze žluté knížky – osminový polkový doprovod
- celou dobu se střídá basa a přiznávka, výjimka je nakoonec, kdy se prostě může hodit „celý akord“ 🙂
- Dalš písničky
- polkový doprovod, pozor na čtvrťové v melodii, máte tendenci jim utíkat a hrát je kratší! Je třeba vytrvat ve čtvrťových, aby neutíklay. 🙂
Příští týden se uvidíme opět v 18.00 ve středu.
Hodina 5. 4. 2017
Dobrý den,
- Jak na to
- uvolněně, žádná jablíčka a konce kláves, přirozený tvar ruky, jako když spadne na stůl
- Cvičení na uvolnění zápěstí (oktávy)
- Volně zápěstím, prsty nejsou „do stropu“, pokud se stane, uvolníme. Hrajeme pomalu, jednu za druhou, dokud nejsou všechny hezké.
- Kdyby byla oktáva zatím moc, dejte si kvintu nebo sextu.
- Czerny 160⁄4
- výraz, legato, staccato, prstoklady
- pravá ruka
- tóny do hloubky, legato
- prsty pořád uvolněné, žádné jablíčko 😀
- prstoklad
- cvičení výrazu, legata, romantiky 🙂
- Sibelius
- poslat odkaz
Příště v pátek 18.30 21. 4. 2017. Předplaceno 🙂
Hodina 5. 4. 2017
Dobrý den,
- Uvolňování
- zápěstím a jednotlivými tóny, pokud je jeden prst schopen se volně odrazit a znovu zahrát, skoro určitě to dokáže víc prstů taktéž (najednou).
- Czerny 50⁄3
- Pozor na palce „mimo“ klávesnici, i když zrovna nehrají, jsou „nad“ a ne „před“ 🙂
- odložíme
- Czerny 160⁄4
- prstoklad 🙂
- jemný výraz, aby z toho melodie hezky „svítila“ 🙂
- Sibelius
- tóny ok, zkuste do toho dostat trošku dynamiku, rozdělit na oblasti (podle citu)
- Moonlight
- první 4 takty
Hodina 5. 4. 2017
Ahoj
Uvolňování rukou
oktávy, kvinty, volně zápěstím 🙂
odrazy jedním prstem a pokud možno klidně kvintou nebo oktávou 😉 😉
Bach I
Dodělávání detailů, jednotné tempo (pořád stejně rychle), trošku nahlas, tóny do hloubky a až do konce tradá 😉
2. stránka – některé takty… by chtěly znovu přečíst, no 🙂 🙂 Hlavně tedy v levé 🙂
Heritage
První 2 řádky co nejplynuleji, potom další pořádně prstoklad zvlášť v pravé, pokud bude chuť, tak i levou (tu kdyžtak až příště) 😉
Příště
Příště se uvidíme zase klasicky ve středu v 15.00 😉