Posuvky (křížky, béčka a další) a jejich platnost
Během hodin jsem si všiml, že občas se někdy ukáže drobná mlha v pochopení toho, jak fungují křížky, béčka a odrážky, souhrnně tedy posuvky. Jak je z názvu asi jasné, posuvka doslova „posouvá“ notu a její tón někam – podle toho, jestli chceme nahoru či dolů, volíme pak křížek či béčko. Dále existují ještě dvojkřížky a dvojbéčka, která posouvají notu (zcela logicky) dvakrát; a opět buď nahoru či dolů, podle toho, jakou posuvku z nabídky zvolíme.
Jednotlivé posuvky
Malý výčet toho, co která posuvka dělá:
- Křížek posouvá danou notu o půl tónu výše. Pokud čteme takovou notu slovy, přidáváme koncovku ‑is, tedy pokud před notu „f“ dáme křížek, vznikne nám „fis“. V angličtině to funguje stejně jako se symboly „dolaru“ u měny – tedy píšeme křížek před notu, ale čteme ho až „za notou“, tedy místo „sharp f“ čteme „f sharp“, i když píšeme #F.
- Béčko posouvá danou notu o půl tónu níže. Čteme-li takovou notu slovně, přidáváme koncovku ‑es, tedy např. pokud před notu „g“ dáme béčko, čteme „ges“. Platí stejná pravidla jako s křížky pro čtení v angličtině, tedy g s béčkem bychom přečetli jako „g flat“.
- Dvojkřížek posouvá danou notu o dva půltóny výše a připojujeme koncovku ‑isis. Tedy s příkladem „f“ vznikne „fisis“. V angličtině se přidá slovíčko „double“, tedy např. „f double sharp“.
- Dvojbéčko posouvá danou notu o dva půltóny níže a přidáváme koncovku ‑eses, tedy např. „geses“. V angličtině opět slovíčkem double vyjádříme např. „g double flat“.
- Odrážka je posuvka, která ruší veškeré posuvky, které by mohly zrovna platit. Co to však znamená „platit“? O tom se dočteme dále.
Předznamenání
Předznamenání je metoda, jakou jsme schopni deklarovat globální změnu posuvek pro celou skladbu či její nějakou oblast. Lidsky řečeno, jedná se o „přednastavení“ některých tónů, které vždy budeme posouvat. Pokud hrajeme např. v tónině G dur, budeme vždy potřebovat nahradit všechna „f“ tónem „fis“. Pokud bychom psali před každé „f“ křížek, za chvilku by se mohl takový notový text stát nečitelným, proto se právě použije předznamenání. Ihned za klíč (ať už je jakýkoliv) deklarujeme na tu linku, kde leží „f“, křížek, čímž dáme jasně najevo, že nahradíme všechna následující „f“ tónem „fis“. Pokud bychom náhodou zrovna někde potřebovali „f“ místo „fis“, použili bychom odrážku.
Předznamenání platí po celou dobu, dokud není řečeno jinak (nezmění se předznamenání), anebo do konce skladby.
Platnost posuvek
Jak jsme si řekli výše, předznamenání platí po celou dobu skladby, případně pokud není řečeno změnou předznamenání jinak. Ne tak však pro lokální posuvky.
Obecně platí, že daná posuvka platí od místa deklarace až ke konci taktu. Máme-li tedy např. takovýto hudební zápis:
Vidíme, že ihned v druhém tónu dáme před „f“ křížek, budeme tedy hrát „fis“. Dále se v taktu opět objeví „f“, tedy budeme hrát i další „f“ jako „fis“. Nicméně pak končí takt a začíná druhý, tam se nachází opět „f“ – nicméně tentokrát zůstane „f“, platnost křížku již vypršela na konci prvního taktu.
Další zajímavostí s platností lokální posuvek je, že platí pouze pro danou výšku tónu, oproti předznamenání, které mění veškeré tóny daného jména a je jedno, jestli jsou vysoké či nízké.
Zvláštní chování platnosti posuvek
Platnost do konce taktu má však výjimku, když použijeme ligaturu. Ligatura totiž přenáší daný křížek či béčko až do dalšího taktu, tedy např. v tomto zápise:
Zde vidíme, že ligaturou vázané „fis“ se musí přetáhnout do dalšího taktu, tedy jedná se pořád o „fis“, i když je na začátku druhého taktu zapsáno jako „f“. Nicméně hned další tón je opět „f“, protože ligatura nám doslova přetáhne křížek pouze u jednoho tónu, který takto váže. Samozřejmě – pokud bychom měli ligaturou pospojované třeba 4 takty nějakým extrémně dlouhým tónem, např. u varhan v doprovodu, tento křížek se přenáší, dokud ligatura trvá, tedy klidně i tyto 4 takty. Jakékoliv přerušení ligatury ale tento přenos zastaví a museli bychom posuvku znovu deklarovat.
Závěrem
Doufám, že vám tento krátký přehledový text udělal alespoň trošku jasno v tom, jak které věci platí 🙂 Občas jsou některé věci v hudební teorii poměrně zmatené a je třeba si na ně chvilku zvykat. Přeji všem krásný den a hodně úspěchů při studiu hudební teorie.
Vylepšený procvičovač not!
Zdravím všechny,
vylepšil jsem onen procvičovač not, který jsem avizoval v předchozím příspěvku o hodnocení a nějakou interakci 😉 Tak si hrajte! 😉
Nadkládání a podkládání
Jak na nadkládání a podkládání? Je to velmi snadné, viz následující video.
https://www.youtube.com/watch?v=tnNy41RzJz0
Co je velmi důležité, tak dodržování uvolněných ramen, loktů – kterými při nadkládáná a podkládání „neházíme“ a ani je různě nevykrucujeme, prostě necháme co nejvolněji ležet, nadkládání a podkládání je přímo v režii prstů a zápěstí.
Basový klíč
Basový klíč používáme všude tam, kde potřebujeme psát věci „hodně hluboko“. Přece jen v obyčejném houslovém klíči, pokud potřebujeme napsat např. f malé, už taková nota má 3 pomocné linky. Samozřejmě můžeme použít i „triku“ s posunutím not např. o oktávu, jako je vidět v následujícím obrázku:
Nicméně Tímto posuneme daný part pouze o oktávu níže, kdybychom chtěli třeba o 3 oktávy, museli bychom použít symbolu 15 atd. Takový zápis by se pak stal hrozně nepřehledným – a proto zavádíme právě basový klíč, který nám automaticky některé takové věci dělá. Stejnou písničku, kterou vidíme výše, lze s pomocí basového klíče zapsat následujícím způsobem:
Jenže ouha, vidíme, že se noty nemapují jedna na druhou – tedy že c vypadá jako a1 a tak podobně. Proč, myslíte si, je zrovna posunuto „takhle divně“? Má to věru zvláštní důvod, z historického hlediska se takto prostě pořád basový klíč drží, nicméně pokud se podíváte na tón c1 v houslovém a basovém klíči, uvidíte, že noty vypadají „symetricky“ – tedy c1 vypadá v basovém klíči jako a2, má jednu pomocnou linku.
Nicméně studentům hudebních materiálů nezbyde nic jiného, než se pořádně naučit oba klíče nezávisle na sobě a umět v obou hrát. S tím vším může pomoci vyvíjená aplikace na procvičování not.
Melodie
Melodie je obecně nějaká soustava (řada) tónů, která je nějak rytmicky (a výrazově) definována, aby vyjádřila danou hudební myšlenku, případně nějaká její část.
Rytmus
Rytmus je časová vlastnost hudby či melodie, která nám definuje, jak jsou které tóny dlouhé či krátké. Rytmus je jeden ze základních pojmů definující melodii, případně celou harmonii.
Harmonie
Harmonie označuje obecně nějaký soulad či souznění. V hudební teorii se jedná jednoduše o nauku zkoumající souvislosti mezi jednotlivými tóny a vlivu takových souvislostí na psychiku posluchače, což není nic jiného než zobecnění tzv. psychoakustického modelu, který zkoumá vliv hudby obecně na psychiku a reakce daného jedince.
Tóniny
Tónina je soustava tónů, které daná skladba přísluší. Např. C dur, D dur, E dur, F moll atd. Tyto tóny jsou všechny vybrány ze stupnice. Říkáme, že skladba je v tónině G dur a ne ve stupnici Cis moll.