V dnešním díle se budeme trochu více věnovat melodiím a jejich doprovodům. Téma samozřejmě jen nakousneme, budeme se trochu věnovat harmonii a ukousneme zase kousek z hudební teorie.
Co je to vlastně melodie? Intuitivně samozřejmě asi nějak tušíme, ale řekněme, že jde o nějakou soustavu (řadu) tónů, která má vyjadřovat nějakou myšlenku či téma skladby. Když vám řeknu třeba představte si písničku Ovčáci čtveráci[ref]Já už tu písničku tak nesnáším, ale ona je tak vděčný studijní materiál – a navíc bohatě rozšířený…[/ref], určitě si představíte takové to typické „táá táá táááá“. A to přesně je melodie[ref]I když v uvozovkách je spíš napsaný rytmus, ale jak vidíte, lidská představivost nezná mezí :-)[/ref].
Vezměme si prostě takové ty typické „ovčáky“:
Tak nějak intuitivně cítíme, že tomu něco chybí – a ano, chybí tomu nějaký doprovod. Ale jaký doprovod zvolit? Samozřejmě není možné jen tak náhodně vybrat tóny a přimíchat je k tomu. Možná by to znělo zajímavě, ale s velkou pravděpodobností bychom vytvořili akorát soustavu pazvuků.
Tomu abychom se vyhnuli, potřebujeme proniknout do znalostí harmonie. Co to vlastně je? Obecně se jedná o systém souladu zvuků tak, abychom to považovali za příjemné. Kde se takové „příjmeno“ však vezme?
Historicky vzato, jsme na takovou hudbu prostě zvyklí. Od mala vlastně slýcháváme především hudbu evropského typu (což rozhodně Ovčáci jsou), takže jsme zvyklí na určité hudební postupy a zvukové intervaly – a ty nám jsou pak i příjemné.
Abychom tedy vytvořili takový nějaký vhodný doprovod pro takovou skladbu, musíme především vědět, v jaké tónině se hraje. A co je to tónina? Tóninou označujeme vlastnost skladby, která se nachází hraná v nějaké „stupnici“. Např. máme stupnici C-dur, které obsahuje tóny C, D, E … B (H). Pokud zahrajeme takové jednoduché skladbičky jako Ovčáky, všechyn tóny, které jsme použili patří do stupnice C-dur, proto říkáme, že skladba je v tónině C-dur. Snad jsem to pro vás moc nezamotal 😉
Zaexperimentujme proto[ref]Já samozřejmě vím, jak to dopadne, ale proč si s hudbou nehrát, od toho je to zábava, že…[/ref] a zkusme (protože jsme si řekli, že taková skladba je v C‑dur) přidat jako doprovod tón C. Co vznikne?
Jak to zní si můžete přehrát v souboru 002: Ovčáci s basou. Není to špatně, ale tak nějak cítíme, že to pořád není ono. Hlavně v určitých místech cítíme, že to „trošku dře“ a je z toho cítit takové napětí, že tam prostě něco nesedí. To je tím, že jsme se přiblížili k disharmonii, neboli stavu, kdy skladba obsahuje nějaký divný souzvuk tónů, který se může jevit jako nepříjemný. To, čeho jsme zde docílili není až tak úplně disharmonie, ale jen jsme se k ní trošku přiblížili.
Musíme to tedy nějak opravit. Jenže jak? Na to má právě odpověď harmonie[ref]Echt hudebníci doufám omluví, že věci záměrně zjednodušuji, ale jde mi především o rychlejší pochopení principu, než naučení se všech znalostí naráz.[/ref].
Existují tři základní doprovodné tvary, které se dají v hudbě použít[ref]A samozřejmě hromady ne těch hlavních :-)[/ref]:
- tónika
- dominanta
- subdominanta
Co to je? Tóniku chápeme jako „hlavní“ akord, hlavní tón. V případě C-dur je to tedy tón C. Dominanta je o 5 stupňů výše (nebo o 4 níže), v našem případě tedy G. No a subdominanta je o 1 stupeň níže oproti dominantě, tedy v našem pířpadě F. Udělejme nyní takový „malý trik“ a zkusme na místa, kde se nám tóny příliš nezadají, dát dominantu, tedy tón G. A uvidíme, co se stane:[ref]Ano, vím co se stane, ale to překvapení je prostě super :-)[/ref]
Výslednou „kompilaci“ si můžete přehrát jako 003: Ovčáci s basou a dominantou. To už tak hrozně nezní, n’est pas? 😉
Pořád to sice není symfonie, ale už to není vyloženě nepříjemné, co se zvuku týče.
Níže uvedu malou skladbičku a zkuste do příště vymyslet, jaký doprovod (tónika, dominanta, subdominanta) byste k ní dali. Se subdominantou jsme si ještě nehráli, to však neznamená, že to nemůžete zkusit. Skladbička bude zase v C-dur, ať je to jednodušší, takže si zkuste jen promyslet, kam byste co dali. Hudebně si můžete skladbičku přehrát jako 004: Zkuste doplnit doprovodné tóny.
V příštím díle budeme pokračovat v harmonii a budeme procvičovat doprovody.
Komentáře
Nelze komentovat, ale trackbaky a pingbacky budou použity a přidány.